02 May 2010

Jom Belajar Bahasa Banjar


Mari kita belajar Bahasa Banjar  pulak.  Bahasa Banjar kalau kita cakapkan kepada orang kedua, macam bahasa melayu juga tetapi ada sedikit penambahan perkataan dihujung ayat seperti huruf ’k’ hendaklah dibunyikan bagi menampakkan kelainan bahasa itu. Di antara beberapa contoh ayat  seperti di bawah akan membawa  anda teknik-teknik belajar Bahasa Banjar dengan lebih berkesan.


Bil
Sebutan
Bahasa Malaysia
Sebutan
Bahasa Banjar
1.
Kami
Kamek
2.
Kelapa
Kelapak/Nyiur
3.
Bah/banjir
Baah
4.
Ketawa
Tetawak
5.
Seorang
Seurangan
6.
Kamu
Ikam
7.
Sekolah
Sekulah
8.
Tidak mahu
Kadak handak
9.
Saudara
Kulaan
10.
Ke mana
Ke manak
11.
Semua sekali
Semuyaan
12.
Kenduri
Aruh
13.
Memancing
Mengalau
14.
Makan
Makanan
15.
Tersengih-sengih
Tekurihing
16.
Kereta
Kuritak
17.
Tengkuk
Guluk

          Hasil perkongsian cerita dengan sahabat di Sungai Manik.

No comments:

Post a Comment

lagu

Photobucket

Seri Paduka Baginda yang di Pertuan Agong ke 13

Jalur Gemilang

Rukunegara

Kepercayaan Kepada Tuhan
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang - Undang
Kesopanan dan Kesusilaan




Rosak Sini Repair Sana

Zaman muda-muda dulu kalau dalam lingkungan umur 21 hingga 26 tahun kalau bawak motor tu tak sah kalau tak cecah satu dua. Tapi aku hairan bin ajaib sungguh la, pomen kat kampung aku dulu kalau repair ekzos motor, dia test dulu motor tu. aku tengok , masa pomen test tu, dia bawak motor tu gear satu dia tengok kanan, lepas tu tukar gear dua aje dia mesti tengok ekzos.

Tapi yang ni peliknya , ada kutu mana tah pergi kedai dia nak tukar seat sebab dah koyak. Pomen tu pun nak test juga. Dah la test bawak, masuk gear dua pun tengok ekzos jugak. Repair tempat lain , tengok tempat lain. Akua rasa satu kampung yang hantar kat kedai dia, semua motor dia dah rasa termasuk pak imam kampung tu jugak.

Tapi dia dah matidah. kedai tu sekarang binidia jaga. Bukan jaga saja, dia pun jadi pomen jugak. Tapi tak test macam laki dia yang dah mati tu.